-sEnyUmla..sEikHlas hAtimU...-

-miLikilAh.. sEbUaH hAti Yg tidAk pErnAh mEmbEncI... sEbuAh sEnyUmaN yG tAk peRnaH puDAr... sEbuAh kEleMbuTan yG tAk mNyakiTi... dAn... sEbuaH pErsahAbtaN yG takKan PErnah BerakHir...

11:56 PM

-sALam EidULfiTri mUbaRak-

cOreTan -aHmaD sYukRiE kAruDin-

يشرفني أن أتقدم لجميع المسلمين الكريم عامة وخاصة لعائلتي ولجميع المحاضرين من أوسيم وأيضا أصدقائي بأطيب التهاني والتبريكات بمناسبة شهر رمضان وعيد الفطري المبارك، أعاده الله عليكم باليمن والبركة، وكل عام أنتم ألف بخير...(^_^)

11:50 PM

-salam ramadhan dan eidul fitri mubarak-

cOreTan -aHmaD sYukRiE kAruDin-

Ramadhan kian melabuhkan tirainya.....sedihkan...tinggal 1 atau 2 hari lagi nak raye...heheeh...cuti 2 mggu ni x rancang apepun lg...huhu...cuti, raye, assignment????? mane yg patut didahulukan??  cmne nak agih mase yek..hehehe..apepun jgnlah hiasi raya anda dgn perkara x berfaedah k...coz ketika mane kita mula bertakbir, maka ketika itulah syaitan dan iblis mula bertempik dan berteriak keseronokan...sbb dah dilepaskan... korang pun tau ape setan dan iblis ni akan wat kan...hati2 k..jga diri,,hiasi peribadi...selamat hari raya eidul fitri mubarak...kullu am wa antum bkhair...

11:34 PM

-sAlaM pErteMuan kEmbAli-

cOreTan -aHmaD sYukRiE kAruDin-

ha..semester ke 6 ku di USIM sudah berakhir... proPosaL x ciAp2 lg...hehehe...dAhla x ciaP, baliK awaL plak 2.. aPe nak Jd dGn aKu ni... tP bKan 2 Yg akU nK ctE sBnrnYa ni... dAh lamE aKu tgGalkAn blog Ni..... fiKiran ku tErpanA waT seKetiKa... aKu wat bLog ni uNtuk aPa  sBnrnya??? aDakah hnYa seMata-mAta kErana aSsig nmeNt???? mGkin jGak...hehe....tP 2 la..ktA x bOleh bErpura2 dGn diRi ktA...lgPun aKu ni x lah iSlamIc sGt...hUhU...sO, aKu cDg bloG ni aKu gUna uNtuK cTa2 sUka dAn dUkaku jE kOt...AkaN dTg mGkin aKan bErubAh lg..aPepun hDup kEne tRusKan jGak..k...sALAm ukHwah sAhaBat2..

12:40 AM

-aDakaH cinta prLu b"sEbaB??-

cOreTan -aHmaD sYukRiE kAruDin-



Dalam satu kisah percintaan yang menarik. Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si suami. Ini dialog mereka

Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai Sayang!

Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!

Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata “Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!”

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma. Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada isterinya yang disayangi. Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya di hospital. Surat tersebut berbunyi begini :

“Sayang!Jika disebabkan suara aku mencintai mu... sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu...sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu... sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan setiap langkah aku mencintai mu.... sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi. Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu ia boleh dirasai dalam hati.”

1:55 PM

-biLa dAtiN rOsmaH dtg UsIm-

cOreTan -aHmaD sYukRiE kAruDin-

Pelancaran Program Permata Insan Di USIM Lahirkan Cendekiawan Islam


Pada 12 Mac yang lalu, USIM telah dipilih sebagai tempat pelancaran Program Permata Insan, khusus untuk mengenal pasti pelajar pintar untuk diberikan pendedahan dalam bidang pengajian akademik yang mana diintegrasikan dengan ilmu pengajian Islam bagi melahirkan cendekiawan Islam pada masa akan datang.

Program yang telah dilancarkan oleh isteri Perdana Menteri, Datin Paduka Seri Rosmah Mansor itu, merupakan kesinambungan daripada Program Permata Pintar yang telah dilaksanakan pada tahun lepas yang mana telah terbukti keberkesanannya dalam mengenal pasti pelajar pintar untuk diberikan pendedahan yang bersesuaian dengan tahap akademik mereka.

Pelancaran Program Pemata Insan ini merupakan kerjasama di antara Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) yang melibatkan para pelajar pintar yang berusia  lapan hingga 12 tahun yang mempunyai kecederungan dalam ilmu pengajian Islam.

1:52 PM

-mUhasBah sAt yE-

cOreTan -aHmaD sYukRiE kAruDin-

Muhasabah Diri - Amat Berguna Untuk Diamati... 

'DEMI MASA' manusia selalu terlupa 




1hari=24jam 

Satu TAHUN ? 

12 Bulan
52 Minggu
365 Hari
8760 Jam
525600 Minit
31536000 Detik


Kebanyakan manusia meninggal dunia antara usia 60 thn-70thn (majoriti) Puratanya manusia meninggal 65 th



"Baligh: Start untuk seseorang di perhitungkan amal baik atau buruknya selama hidup di dunia"

Laki-laki Baligh 15 tahun Wanita Baligh  12 tahun
Usia Yan g ada untuk kita beribadah kepada-Nya, puratanya:
Mati - Baligh = Baki Usia, :~ 65 - 15 = 50 tahun

50 tahun digunakan untuk apa?
Catatan:
50 tahun=
18250 hari= 458000 jam       12 jam siang hari
      12 jam malam hari
                  24 jam satu hari satu malam

*UNTUK MENGETAHUI SECARA MENDALAM SILA KLIK PADA "SILALAH KLIK..."

8:25 AM

-mAti itu pEraNcangAnNYA-

cOreTan -aHmaD sYukRiE kAruDin-




hiDup dAn mAti sEtiap yG bErnyAwa iTu aDalaH keHendakNya. kiTa sBg mAnusia haNya mEneriManYa mEskipun hAti kiTa aMat beRat uTk rEdhA aKan kEtetaPanNya…

Mati

Ada orang menyangka mati itu senang
Apabila mati kita ditanam kemudian jadi tanah habis cerita
Yang susah hanya di dunia, apabila mati selesailah masalah
Orang ini tak pernah belajar,dia anggap mati itu mudah
Padahal kalau tidak ada iman, syariat diabaikan mati sangat menyakitkan
Dia akan menempuh 4 babak yang sangat menakutkan

Kesakitan mati macam pukulan tiga ratus pedang yang tajam
Di dalam kubur pula dipukul dan dibelasah oleh Mungkar Nakir sangat sakitnya
Makin lama Kiamat lamalah masa menerima azab kubur
Dia diazab tidak ada ringan-ringan
Dipukul dipalu oleh malaikat amat ganasnya
Terpekik terlolong tidak ada siapa yang menolongnya

Di padang Mahsyar diabaikan beratus-ratus tahun
Di dalam keadaan tidak berpakaian
matahari di atas ubun amat panas
Terlontar terbiar macam cacing kepanasan
tiada siapa yang menolongnya
Masing-masing tidak mempeduli, masing-masing jaga diri.

Akhir sekali meniti Sirotul Mustaqim,
kemudian berguguranlah ke dalam api
Di dalam Neraka yang panas dirantai dipukul dibelenggu
makan buah zaqum yang panas
Dengan bau busuknya kalau terbau oleh makhluk dunia semuanya mati
Di dalam Neraka kekal abadi tidak diukur oleh masa lagi

Marilah kita insaf dengan cerita ini
marilah kita menyiapkan diri
Agar kita selamat dengan penderitaan yang diceritakan tadi

3:16 PM

-sAlam sALam-

cOreTan -aHmaD sYukRiE kAruDin-


ETIQUETTE OF OFFERING SALAM

وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللّهُ عَنْهُ أَََََََََنَّ رَسُوْلَ اللّه ِ صَلَىاللّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم قَالَ:" يُسَلِّمُ الرَّاكِبُ عَلَى الْمَاشِي , وَ الْمَاشِي عَلَى الْقَاعِدِ , وَ الْقَلِيلُ عَلَىالْكَبِيرِ" . -متفق عليه-
وَ فِي رِوَايَةٍ لِلْبُخَارِي : " وَ الْصَّغِيرُعَلَى الْكَبِيرِ ".

Abu Hurairah رَضِيَ اللّهُ عَنْهُ  reported :the Prophet صَلَىاللّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم   said , “A rider should greet a pedestrian ; a pedestrian should greet  one who is sitting ; and a small group should greet a large group ( of people ).
 [ Al-Bukhari and Muslim ]
The naration in Al-Bukhari adds : Allah’s Messenger صَلَىاللّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم  said , “ The young should greet the elderly “.


From RIYAD-US-SALIHEEN

3:05 PM

-wAjAh & hAti yG cAntiK-

cOreTan -aHmaD sYukRiE kAruDin-


(1) Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minimal 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menetes dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo'a.

(2) Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah 'olahraga'. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do'a.

(3) Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan 'kata kunci', "Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii" (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula ahlaqku). (HR Ahmad).- DOA TENGOK CERMIN

(4) Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takabur.

(5) Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

(6) Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

2:52 PM

-kEntUt : aPaKah kArakTer aNdA??-

cOreTan -aHmaD sYukRiE kAruDin-

  1. Orang YANG TIDAK JUJUR : orang yang kalau kentut lalu menyalahkan
    orang lain.
2. Orang BENGONG : orang yang menahan kentutnya sampai berjam-jam.

3. Orang BERWAWASAN 2020 : orang yang tahu masa yang terbaik untuk
kentut.

4. Orang SENGSARA : orang yang ingin kentut tapi tidak boleh kentut.

5. Orang MISTERIUS : orang yang kalau kentut, orang lain tidak ada yang
tahu.

6. Orang GUGUP : orang yang tiba-tiba terkentut bila disergah

7. Orang YANG PERCAYA DIRI SENDIRI : orang yang melepaskan kentutnya
dengan bunyi yang amat lantang

8. Orang SADIS : orang yang kentut dalam di dalam selimut ketika di
ranjang terus dikibaskan baunya.

9. Orang PEMALU : orang yang kentut tidak berbunyi tapi gusar orang lain
terbau kentutnya.

10.Orang STRATEGIK : orang yang menyembunyikan bunyi kentutnya dengan
ketawa terbahak-bahak biar orang lain tidak dapat mendengar bunyi kentutnya.

11.Orang BODOH : orang yang kalau habis kentutnya menghirup nafas untuk
mencium angin kentutnya.

12.Orang PELIK : orang yang boleh mengeluarkan kentut apabila disuruh.
13.Orang SOMBONG : orang yang sering mencium kentutnya sendiri dan
bercerita akan keharuman kentutnya.

14.Orang RAMAH : orang yang tidak kisah mencium kentut orang lain

15.Orang YANG TIDAK SENANG BERGAUL : orang yang suka kentut bila
berkumpul dengan teman-teman.

16.Orang AKUATIK : orang kalau gemar kentut di dalam air sehingga berbunyi ‘blekuthuk..blekuthuk’

17.Orang ATLETIK : orang kentut sambil mengeluarkan tenaga dalam.

18.Orang JUJUR : orang yang mengaku kalau habis kentut

19.Orang PINTAR : orang yang boleh menghurai kandungan bau kentut orang
lain.

20.Orang KELAKAR : orang yang bila ketawa sambil terkentut

21.Orang YANG ROMANTIK : orang yang kentut bunyinya mendayu dan
berirama merdu ketika sedang berdating.

22.Orang YANG TIDAK SIHAT : orang yang bila batuk dia akan terkentut.

23.Orang YANG PANAS BARAN : orang yang mudah marah bila terbau kentut
walaupun kentutnya sendiri.

24.Orang YANG PELUPA : orang yang tertanya- tanya bila terbau kentut
padahal dia sendiri yang kentut.


2:11 PM

-10 kEsaLahaN pOmpuAn2...-

cOreTan -aHmaD sYukRiE kAruDin-

Antara kesalahan kaum HAWA yang nampak tapi entah Kenapa kaum adam tak sempat nak teguR..?  

KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja. 

KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber‘T-Shirt' berlengan pendek. 


KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya. 

KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda'. 

KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya. 


7:27 AM

-pEtua mEngeNali wAnitA-

cOreTan -aHmaD sYukRiE kAruDin-





Tajul Muluk begitu sinonim dalam astrologi zaman silam, khususnya dlm masyarakat Melayu dalam menafsirkan watak-watak wanita, mimpi, hari yg baik dan terjemahan lain dalam kehidupan sehari-hari. Kini, kitab Tajul Muluk yg pernah terkenal suatu tika dahulu amat sukar dicari. Namun cebisan ilmunya masih diperturunkan oleh mereka yg arif mengenainya. Ia adalah untuk pengetahuan dan pembacaan semata2 dan bukanlah sebagai kepercayaan 100%.

Di sini diperturunkan tafsiran dari Kitab Tajul Muluk mengenai tabiat wanita dalam seminggu hari kelahiran mereka.

ISNIN
Wanita ini bersikap jujur, tidak mudah menggelabah atau panik,     berhati-hati, tidak mudah mengalah, pandai menjaga diri dan pergaulan. Ramai teman lelaki dan wanita yang menyukainya. Dia juga mudah memberi pertolongan, cergas, berusaha kuat, teliti dan pandai menguruskan kewangannya. Namun jika marah berapi-api dan menakutkan, jarang mahu mengaku kalah dalam pertengkaran. Dalam percintaan, dia mencurahkan kesetiaan tidak berbelah bagi dan sedia berkorban. Seksualnya kurang membara melainkan pasangannya pandai mencari tempat rangsangannya.

10:08 AM

-sAhabAt, mEmbeR, aTaU gHodoNg??-

cOreTan -aHmaD sYukRiE kAruDin-


apakah motif tjuk utama kita pd hari ini?? motif utama kita ialah tiada motif... i just want to share about one of my frenz named ahmad (bkan name sbnr).. sy telah berskolah bersamanya semenjak tingkatan 1 lg...walaupun tidak sama kelas ttapi pertalian kami berjaya hgga skrg..hehe...xde ape2 mksd ye.. so, what i want to share with u is what he had done for me was lebih bnyak drpd what i had done for him.. thats call truly frenz...hmm... ape yg menariknya sbnrnya tentang dia ni???? 
                         


9:56 AM

-DiRiku hAnya UntukMu-

cOreTan -aHmaD sYukRiE kAruDin-

sAhaBat.. hari ini kita bertemu... ku rasakan saat-saat indah bersamamu...
saHaBat.. hari ini kita bersua... ku rasakan hari2 yng berlalu tdak lengkap tanpa kehadiranmu
sahabat... saat kita bersama tidak mungkin akan berulang kembali tanpa kita sedari hakikat pertemuan kita..
saHabat... adakah masih ada waktu untuk kita bersua muka di hari2 yg mendatang..
sahAbat... ukhwah fillah selamanya......


Ku takkan berpaling dari agamaMu
Segala fitrah, hadith dan sunnah
Ku pasrahkan dan bersujud
Hanya Kau yang satu
Tempatku mengadu
Tiada daya serta upaya
Ku pohonkan doaku Ya Allah


Tuhan… berikanlah hidayahMu
Oh Tuhan… ku bersyukur atas rahmatMu
Oh Tuhan… limpahkan kurniaMu
Kuatkan lah imanku
Luaskan fikiranku
Lapangkan lah hatiku
Ampunilah dosaku Ya Allah Ya Tuhanku
Engkau Maha Tahu…


Hanya Kau yang satu
Tempatku mengadu
Tiada daya serta upaya
Ku pohonkan doaku Ya Allah


Amin…Ya Rabbal Alamin...